Direktlänk till inlägg 1 juni 2011

CitronMaräng "Perfekt Till SommarFesten "Smälter I munnen...

Av Cecilia - 1 juni 2011 05:20

 CitronMaräng Från Cecilias Skafferi

10-12 Rejäla Bitar

gör m fördel marängen & citroncreme dagen innan!!!!

Maräng:

1dl Rice Crisp  (puffat ris, finns vid flingor/mysli i butiken)

3 äggvitor

1 krm Ättika (12%)

2dl strösocker

Sätt Ugnen på 100grader!!!

Vispa ENBART Äggvitorna, till ett hårt/fluffigt skum, så att det går att vända bunken upp&ner Utan att det rinner ur. tillsätt nu strösocker 1/2dl i taget, och vispa mellan varje omgång tills alla 2 dl är nedvispade, tillsätt sist Ättikan. Och blanda/vänd sist i Rice Crisp med en slickepott. Nu har du en jämn & blank Maräng!


lägg ut BakPlåtspapper på en bakplåt, bred sedan ut två lika stora rektangulärer på plåtens bakplåtspapper, av marängen. (så att du altså får 2 lager tårtmarängbottnar) 

Baka nu av dessa i mitten, i ugn i 2 Timmar på 100grader. Du behöver inte passa dem, utan sätt en klocka & låt dem vara! Lägg sedan upp tem på en bänk UTAN duk eller plast/ EJ ÖVERTÄCKTA. (då går fukt in i marängen & du får en seg massa) Låt dem svalna Helt, med bakplåtspapper, utan plåt, på en bänk.

Vänd dem sedan Upp&ner & dra av bakplåtspappret enkelt.. då de svalnat.


CitronKräm

3 ägg (m äggvitor & gula)

2dl strösocker

rivet skal (bara det gula) av 2 citroner

Pressad saft av 2 citroner

100gram SMÖR

2,5dl VispGrädde


lägg i grädde, äggen, socker,citronskal, citronsaft i en kastrull, vispa ihop till en jämn smet. (citronerna är lättare att riva om de är kylskåpskalla)

Värm/sjud smeten på spisen och vispa noga (akta så det inte bränner fast på botten)

När du ser att smeten tjocknar eller första bubblan kommer upp /kokning, drar du av kastrullen, och klickar nu i smöret unda´n för undan tills allt är nedrört. (100gram) skälp sedan upp smeten i en bunke och låt svalna på bänk, sedan i kylen, rör om då och då. Den ska vara KALL & KRÄMIG.


MONTERING:

2,5 dl vispGrädde

3dl Färska eller frysta Bär Hallon elr Jordgubbar

CitronKräm

MarängBottnar m RiceCrisp


Lägg ihop bottnarna med hälften av citronkrämen mellan bottnarna, och resten Ovanpå. Vispa Grädden Och bred den ovanPå, placera ut bären.

Klart!!


TIPS! Tårtan går att frysa in,  innan du lägger på grädde & bär, ta bara fram den 2 timmar innan. och låt den tina i rumstemperatur!!


LYCKA TILL


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Cecilia - 20 juni 2016 01:44


När vår spinnrock tillslut inte gick att laga.. Tog vi hjulet och borrade 6hål i... I källaren hade jag en hög rep (tamp) från tiden då jag hade båt. Den knöt jag några knutar på. Med en badsvamp som gjort sitt svampade jag på vit hobbyfärg, färgen b...

Av Cecilia - 20 juni 2016 01:14

..nästan iallafall. En sliten ikea bokhylla fick bli odlings-ställ. Dvs. Varje hyllplan plastade jag med gamla kassar från mataffären. En resårmadrass som gjort sitt sparade vi ribborna på undersidan av sängen. Dem sågade jag korta stopp av och sat...

Av Cecilia - 20 juni 2016 00:48

Köpt bröd är gott men ibland tröttnar man på smaken. Då är det gott att ta upp ett hembakat bröd. Tips till rågdegar eller råg/vete-degar! ? 2-3 Kokta rivna potatisar i degvätskan gör brödet saftigare längre, och mer mättande. Potatissmak blir ...

Av Cecilia - 19 juli 2013 07:55

 Timjan : är enlligt mig helt underbar!! Denna krydda skall vara färsk, den är en katastrof torkad. Lägg pengar på en färskTimjan när du ska använda den är mitt råd. Det är inte jämförbart alls med en torkad (såsom oregano tex. den funkar både...

Av Cecilia - 19 juli 2013 07:29

Nu har bloggen legat nere att tag, men nu är det dags för en uppdatering & nya tag.    Jag har 2 nya kategorier som heter Bär Frukt & Svamp  och KöksTips, där jag kommer lägga in lite nya ideer framöver.   Idag har jag delat med mig lite. ...

Presentation


VÄLKOMMEN TILL CeCiLiAs SKAFFERI.....

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kategorier

Senaste inläggen

VAD TYCKER DU?????

Vad vill du ha MER av för förslag på min sida..
 FRUKOST ALTERNATIV
 BUFFÉ RÄTTER
 MIDDAGAR
 EFTER RÄTTER
 MATBRÖD
 BAKVERK
 PICKNICK ALTERNATIV
 FÖRRÄTTER

Gästbok till mina läsare....

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2011 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards